Winkelen met z'n 8000 reizigers.......... - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Edith & Jan Rinckes - WaarBenJij.nu Winkelen met z'n 8000 reizigers.......... - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Edith & Jan Rinckes - WaarBenJij.nu

Winkelen met z'n 8000 reizigers..........

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Edith & Jan

22 Mei 2012 | Nederland, Amsterdam

Vanmorgen vroeg ben ik maar opnieuw naar het internet cafe gegaan om als nog het verhaal en foto's te plaatsen van Glacier bay dit lukte gisteren avond niet meer omdat we er geen bereik met de sateliet was door de smalle en diepe fjorden waar we doorheen moesten. Wanneer ik bijna klaar bent komt m'n meisie er ook aan, zij wil vandaag even 'skypen' en om een of andere redenen lukte het haar niet dus zijn we maar maar weer naar het Lido dek gegaan voor een heerlijk ontbijt. We varen weer tussen de eilanden nu richting Ketchikan waar we rond 10.00 uur moeten aankomen, we hebben geen excursies geboekt en willen lekker op ons eigen tempo door het stadje zwalken. Tijdens het ontbijt zitten we aan tafel met een dame, verexcuseerd dat haar man nog in de badkamer bezig is, ze komt oorspronkelijk uit Duitsland maar woont op Vancouver eiland. Wanneer ze, na de standaard vragen, vraagt of we alleen voor deze cruise naar Canada gekomen waren vertellen we over de camper en de door ons voorgenomen route. Wanner ze dit hoort begint ook zij ons allemaal tips te geven waar we zeker heen moeten wanneer we in Victoria zijn. Opeens zie ik dat het cruiseschip Island Prinsses weer vlak achter ons vaart en verteld Edith dat het rustige zwalken nu opgewaardeerd is naar het 'niet zo rustig zwalken!!'
Na het ontbijt gaan we bij het zwembad zitten en wil Edith het 'Skypen'nog een keertje proberen, Rincke en Ines 'nemen niet op' dan maar even een sms zenden dat ze op moeten nemen!! Kort daarna lukt het met Rincke maar zonder beeld. Er verschijnen huizen op de eilandjes dus we moeten er bijna zijn, er is maar 1 stadje hier in de omgeving, even daarna krijgen we zicht op de haven. Ik zie al 2 cruiseschepen liggen, het zwalken zit nu in 'kode ROOD' wat zoiets betekend dat het zo druk in de straten en winkeltjes is dat je alleen maar af en toe de voeten hoeft op te tillen en dat de menigte je vooruit duwt, ontspannen zit er niet meer in!! hahaha Het schip ligt vast aan de kade en de autoriteiten hebben zojuist hun toestemming gegeven van board te mogen dus sluiten wij maar weer aan in de rij on het schip te verlaten.In het verre verleden was dit een land van de Indianen en rond 1890 is Ketchikan ontstaan toen er aan de monding van de creek een zalmconservenfabriek werd gebouwd. Onze tocht door het stadje gaat langs TOTEM heritage center, zalm kwekerij, eagle opvangcenter en Totem museum. Het Totem hertage center is een soort Volendamse dijk vol met Japaners maar dan zonder dijk en staan de huizen op palen in en aan de creek en die Japanners zijn wij!! Het ligt aan de rand van van alle winkeltjes waar de andere ca 7000 hun prullaria aan het kopen zijn, ik zag zelfs een kerstman in een winkel zitten, moet niet gekker worden.In het eagle center waren op dit moment 2 die gewond waren de ene aan z'n poot en de ander een gebroken veugel, machtig mooie beesten waar je nu zo'n 3 meter vanaf staat overigens zat er ook en grote uil, de deur gaat open er er verschijnt een gids die haar verhaaltje vertelt over de vogels en wanneer we weer een deur doorgaan is het einde vogels en staan we in de zalmkwekerij even snel het verhaaltje jonge zalm wordt in de creek losgelaten komt later als grote zalm terug eitjes inleveren en sterven in de kwekerij, eitjes groeien en jonge zalm gaat weer terug in de creek. Dan wijst de gids op de volgende deur en we staan weer buiten en 30 dolard lichter, ik denk dat we nu sponsor zijn van de vogels en visjes, hahaha. Het Totempalen museum bewaard de verhalen en de geschiedenis van de indianen maar in het bijzonder zo'n 15 totempalen welke wel een kleine meter doorsnede zijn. We lopen samen terug naar 'downtown / waterfront' Dit is de laatse kans voor ons om iets uit Alaska mee te nemen voor Mike en "little kid from Philidelphia" Aan boord terug zijn we te laat voor de lunch maar bij het zwembad is pizza, hamburgers, hotdog en friet, het moet dan maar!! Edith gaat lekker bij het zwembad liggen lezen & slapen en ik maak nog wat foto's vanaf de boot, eenmaal in de hut aangekomen had ik zoiets van waarom zal ik terug naar een ligstoel bij het zwembad gaan wanneer ik 5 seconden van een heerlijk bed sta. Wanneer ik wakker wordt ligt m'n meisie naast me. We gaan maar weer dineren en proberen het bericht & foto's te verzenden en dan gaan we naar het theater voor de show 'Back to Broadway' Morgen nog een hele dag op zee wat het gaat worden tussen ontbijt & lunch & diner en daarna dat weet ik nog niet, tot morgen.....

• 22 Mei 2012 - 08:29

Rincke:

ziet er allemaal super uit.Wat een mooie vakantie en dan is hij nog maar net begonnen.geniet ervan met elkaar.Let op,mijn email is gehackt dus als je mailtjes krijgt van mij dan moet je ze weggooien.

• 22 Mei 2012 - 19:12

Yvonne G:

Wat een mooie verhalen en beelden. Met z'n 8000en in zo'n klein dorpje lijkt me inderdaad wat druk.Geniet nog van de cruise.