on the postboat.......... - Reisverslag uit Ucluelet, Canada van Edith & Jan Rinckes - WaarBenJij.nu on the postboat.......... - Reisverslag uit Ucluelet, Canada van Edith & Jan Rinckes - WaarBenJij.nu

on the postboat..........

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Edith & Jan

01 Juni 2012 | Canada, Ucluelet

Vanmorgen weer eens vroeg gewekt we moeten om 07.00 uur inschrijven voor een zeer bijzondere boottocht. Het is een kombinatie van werken, plezier en genieten. Het ontbijt is vanmorgen gewoon twee boterhammen met kaas. Wanneer Edith naar toilet loopt zijn er ook al heel wat mensen in beweging, ondertussen koppel ik weer alles af, slide-inn en met een boterham in de mond wachtend achter het stuur ben ik er klaar voor. Zodra Edith er klaar voor is dan gaan we down-town Port Alberni Waar bij Waterfront de boot mv Frances Barkley klaar ligt voor zijn dagelijke trip met vandaag als doel: Bamfield. Bij de boot treffen we ook een ouder echtpaar die Edith vanmorgen over de campsite had zien lopen. We kopen onze roundtrip en we mogen aan boord. Wat is er nu zo bijzonder aan de boot en de trip die we gaan maken. De boot die gebouwd is in Schotland doet hier al jaren dienst aan postboot, bezorgdienst en neemt daarbij ook nog passagiers mee om gewoon te genieten van het landschap en de wildlive die je kan spotten van af het topdek. De passagiers zijn de laatste die aan boord gaan en om 08.00 uur vertrekt het schip om vanaf Porto Alberni
aan het einde van de inlet (Fjord) helemaal naar de Pacific Ocean te varen. Er zijn niet veel mensen mee maar de kontakten zijn als snel gelegd, de mevrouw van de campsite (Amerikaanse) heel aardig en had ook mooie verhalen en een stel uit Zwitserland (Peter & Rita) was er gelijk een heerlijk kontakt, Peter had een verrekijker op de buikhangen waarmee hij bijna naar huis kon kijken en z'n Sony fototoestel had een lens waarvan ik dacht waar laat je het allemaal. Terwijl dat Edith met Rita praat over waar we geweest zijn en wat we nog gaan doen, Begint Peter over wat die vandaag nog allemaal wil zien: Whales & Orca's want van de andere had hij er al genoeg vast gelegd. Otters, beren, elk, herten en eagels zegt hij al genoeg gezien te hebben, 'jaja' zeg ik en met een brede smile op zijn
gezicht laat hij foto's zien van de dieren wat echt geen zoek plaatjes waren. Hij vertelde dat hij net zo'n tocht had gedaan bij Golden River met een iets kleinere boot dan deze. Golden River vraag ik aan het ja zegt Peter en die wil op de kaart wel even aanwijzen waar dat ligt, dat weet ik wel dat ligt vlak naast Campbell River waar wij ook geweest zijn en toen gekozen hebben om naar het zuiden te rijden. De boot minderd wat vaart en gaat recht op een drijvens zomerverblijf af waar later blijkt dat er 2 grote gasflessen geleverd moeten worden. Terwijl we op weg zijn naar de volgende stop komt de 2e klant met z'n bootje al op ons afvaren een stuk of 8 grote dozen worden in de
rubberboot gezet. De voorlaatste stop is een postkantoortje waar enkele lokals klaar staan om spullen op te halen en aanboord te brengen en dan is het Bamfield. Bij de supermarkt gaan we van boord voor een kleine wandeling want over 5 kwartier komt de boot ons weer ophalen want die moet nog op verschillende plaatsen een en ander afleveren.En ondertussen doen Peter en Edith de wedstrijd wie het eerste wat ziet Terwijl Rita en ik wat zitten te keuvelen en ondertussen ook het wateroppervlakte in de gaten houden, want je weet maar nooit!! Bamfield is een zeer afgelegen
dorpje aan twee zijde van de inlet, wij slenteren over onverharde blubber wegen waarbij het me opviel dat de meeste auto's geen nummerborden hadden en meestal ook niet kompleet waren. En zo langs de weg als je goed keek stond er hier en daar ook nog wel een afgedankte auto in de bosjes. Even door het winkeltje en dan wachten op de boot. De terugreis gaat in 1 keer en dan opeeens is het DAAR, DAAR, DAAR Peter & Edith zien langs de waterkant een beer met 3 jongen lopen en even later nog een beer aan de andere kant, Eagles en herten. De ingekakte passagiers (waaronder ik)
worden door de vreugde van die twee weer even wakker geschud, iedereen staat te wijzen en de fototoestellen lijken wel een machinegeweer. En dan zijn we weer terug we wissel wat gegevens uit en gaan uit elkaar, deze dag rijden HWY4 emaal af naar Ucluelet waar m'n meissie achterin weer bomen ligt om te zagen en ik al weet dat er hier geen wifi is, dus dan maar morgen ergens in het dorp verbinding zoeken en verzenden, tot morgen......