We gaan de bergen over........ - Reisverslag uit Port Alberni, Canada van Edith & Jan Rinckes - WaarBenJij.nu We gaan de bergen over........ - Reisverslag uit Port Alberni, Canada van Edith & Jan Rinckes - WaarBenJij.nu

We gaan de bergen over........

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Edith & Jan

31 Mei 2012 | Canada, Port Alberni

De nacht voor mij was ietswat onrustig, onderandere door de slome regenval op de camper, de aardverschuiving en de wasBEER, ik moest wel 2x naar de wasroom en dat doen we NIET in de campe. Het is pikke, pikke donker buiten sla m'n jas om en doe een paar stappen, ik heb geen zaklantaarn mee, want dan zien zie ik de BEER en... hij MIJ ook!! in m'n gedacht is alles wat opdoemt in het donker op m'n pad een BEER, ik doe het al bijna in m'n broek voordat ik de wasroom heb gehaald en.... dan moet je nog terug ook, de laatste pasjes gaan in een rap tempo en kletsboem, deur van de camper is dicht. Ik ben weer veilig binnen, Edith licht wat te mompelen en ik zeg rustig maar 'ben even naar toilet geweest, ga maar lekker slapen' En dan is het opeens bijna 09.00 uur, het is droog met een klein zonnetje, na het ontbijt zetten we de camper maar weer in beweging. Eerst naar Parksville waar we gaan tanken en dan verlaten we de HWY19a en gaan over op de HWY4 hiermee gaan we Vancouver Island dwars oversteken naar het westen. Het tanken gaat hier ook iets anders, het woordje FULL begrijpen ze wel maar doen ze niet, je moet hier vooruit betalen, dus... hoeveel??, FULL!!!, In m'n gedachte zie ik vriend Gerard V te V. die gezegd zou hebben: 'wat begrijp jij niet van het woordje FULL!!!' Het gaat niet lukken Edith gaat voormaar voor de 100$, wanneer we wegrijden zien we dat de tank voor een kwart is bijgevuld, hahahaha. Dit circus gaan we nog wel een keertje meemaken! We rijden nu richting Errington waar het North Island Wildlive Recovery Centre is, zeg maar een soort Artis maar dan voor gewonde dieren met als doelstelling ze ook weer vrij te laten en als dit niet meer mogelijk is mogen ze hier blijven. Het begint in een grote ruimte waar dieren (opgezet) staan met informatie en je kan ook de geluiden van de beesten horen, we lopen langs de operatiekamer en een paar monitoren zien we live kamera beelden van een zwarte berin waarbij op de monitor staat 'nog niet bevallen' Gelukkig heeft de berin een lichte snuit want zij licht in haar hol met d'r kop vlak achter de ingang, buiten kan je op een grotere afstand het zelf zien. En dan komen we langs de grotere roofvogels van owls, hawks, falcons & eagles geweldig omdat van dichtbij te kunnen zien en nog geweldiger dat ze straks ook weer vrij kunnen vliegen. De film over het centrum en haar vrijwilligers is indrukwekkend maar wordt opeens verstoord door DAVE, een mompelende meneer die zijn naamkaartje opspeld en vanalles uitpakt en neerzet over beren, even daarna wordt het ons duidelijk er staat een schoolbus te knipperen op de weg. We verlaten het centrum en kopen nog wat in de winkel waarmee we het centrum ook een beetje steunen. Het meisje van de kassa verteld dat haar ouders uit Groningen komen. We vervolgen onze weg naar Little Qualicum Falls Provincial Park waar we een hike gaan maken rondom naar de Englishman River Falls. Een gedeelte waar de river op een korte afstand een 75 meter maar beneden valt. De parkeerplaats is in het midden en we kiezen ervoor om eerste omhoog te lopen, aan de overkant helemaal naar beneden en aan deze kant weer terug naar de camper. Soms is het redelijk vlak maar soms ook NIET!! Het geluid al is indrukwekkend, jammer van de hekken die er langs staan maar het is voor je eigen veiligheid, gisteren donderde er ook zo maar een stuk naar beneden in de river. We gaan een loopbrug over, geweldig als je zie met wat voor geweld het water tussen de rotswanden naar beneden donderd. Wanneer we onze weg vervolgen lopen we blind achter 2 meiden aan, het was me wel opgevallen dat je de river steeds minder hoorde maar goed je denkt dat komt wel goed. Niet dus, opeens staan we op een ander parkeerterrein!! Een klein kilometertje terug blijkt dat we de verkeerde keuze gemaakt. We komen weer bij de river en lopen door een mooi stuk rainforest en via een loopbrug weer terug naar het begin punt. 'Dat was ook weer een kadootje' zegt Edith en we zetten de wandelschoenen weer achterin en de tomtom op Port Alberni het einde van een 35km lange inlet (Fjord) vanaf de Pacific Ocean waar we naar onderweg zijn, maar vanavond blijven we hier op een rv-campsite overnachten, tot morgen.....

• 31 Mei 2012 - 16:18

Thea:

Was leuk om gisteren te skypen! En wat een gave foto's weer, vooral de laatste natuur plaatjes, heel mooi!

• 31 Mei 2012 - 17:56

Cathy:

Wat een mooi verhaal weer en net wat Thea zegt die laatste natuur foto's zijn echt prachtig. Wat een mooie reis maken jullie, zeg. Lieve groetjes van Cathy.

• 31 Mei 2012 - 20:12

Jolanda:

Sluit me aan bij de vorige reacties, een plaatje van een natuur.
    Moest twee keer kijken welke dieren nou echt en niet echt waren haha.
    Dikke knuffel voor allebei van Jolanda en veel plezier nog!!!